سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونگی: تعیین بهترین زمان ارسال پست در فیسبوک

مقالات زیادی تاکنون منتشر شده است که ادعا می کنند می دانند بهترین زمان ارسال پست در فیسبوک چه وقتی از شبانه روز است. درحالیکه اغلب این نوشته ها، نظریات متفاوتی در این زمینه ارائه داده و با یکدیگر در تعارض هستند، فکر می کنم نتایچ آنها با چیزی که من در این پست ارائه کرده ام، نیز در تعارض باشند. آنچه اینجا ارائه می شود، ممکن است دقیقا آن جیزی نباشد که مایلید بشنوید، اما بهترین زمان برای انتشار پست، به نظر من بستگی به کار شما و نوع مخاطبتان دارد. با کمی تلاش بیشتر، خلاقیت به خرج دادن و رصد کردن رفتار مخاطبان خود، شما می توانید زمان مناسب را بیابید.

تمرکز بر درک مخاطب

تحقیقات نشان می دهد که پست های فیس بوک نیمی از مخاطبان خود را تنها ظرف 30 دقیقه بدست می آورند. در نتیجه شما می بایست بتوانید مشخص کنید که علاقمندان شما چه زمان هایی بر روی فیسبوک حضور دارند و به نحوی برنامه ریزی کنید که پست های تان را در همان محدوده زمانی به اشتراک بگذارید.

گام 1: تعیین کنید مخاطب شما کیست.

برای تعیین بهترین زمان ارسال پست، به ویزگی‌ها و خصوصیات مختلف مشتریان خود نظیر سن، جنس، سطح تحصیلات، طبقه اجتماعی، علاقمندی‌ها و … توجه کنید. ممکن است از این منظر، آنها متفاوت از چیزی باشند که شما انتظار دارید یا فکر می‌کنید. شما می‌بایست خصوصیات مختلف آنها، رفتارهای آنها در طول زمان نظیر تعداد دفعاتی که یک پست را لایک کرده‌اند یا نوع واکنش‌هایی که به پست‌های شما داشته‌اند، بررسی کنید. اگر محدوده کاری شما در مناطق مختلف کشور توزیع شده است یا اینکه به طیف وسیعی از مشتریان خدمت ارائه می‌دهید، بهتر است منطقه سکونت مشتریان خود و نقاط جغرافیایی پرتراکم حضور آنها را نیز بررسی و تعیین کنید.

گام 2: به این موضوع فکر کنید که روز مخاطبان شما چگونه سپری می شود.

اگر توانسته باشید ویژگی‌های فردی مشتریان خود را در مرحله اول تا حدی تعیین کنید، الان وقت آن است که به این موضوع فکر کنید که روز آنها به چه صورت می گذرد، آیا علاقمندان شما، عموما مادران خانه‌دار هستند؟ آیا دانشجو هستند؟ ساعت کاری آنها چه بازه زمانی است؟ همه این عوامل می‌تواند به تعیین بهترین زمان ممکن برای به اشتراک گذاردن پست بر روی صفحه‌تان، کمک کنند.

گام 3: آنچه را که می دانید بکار بگیرید.

اطلاعاتی را که درباره مشتریان‌تان بدست آورده‌اید برای ارسال موثر پست‌های خود استفاده کنید. اطلاعات و آمارهای منتشر شده از سوی موسسات تحقیقاتی و خود فیسبوک هم می تواند شما را در این امر یاری کند.

آمارهای فیسبوک درباره میزان بکارگیری آن

امروزه اغلب مردم بیشتر از طریق ابزارهای همراه نظیر موبایل و تبلت برای اتصال به فیسبوک استفاده می کنند. آمار دقیق این کاربران 751 میلیون نفر در ماه می باشد. کسانی که نمی دانند یا تردید دارند که مخاطبانشان اغلب از چه ابزارهایی برای اتصال به شبکه فیسبوک استفاده می کنند، می‌توانند از فیسبوک اینسایتس (Facebook Insights) برای بررسی دقیق تر این موضوع استفاده نمایند. فیسبوک اینسایتس، یک ابزار قدرتمند و مناسب برای کسانی است که خواهان دنبال کردن رفتار کاربران و مخاطبان  شان و دستیابی به درک بهتر از عملکرد صفحه خود بر روی فیس بوک هستند. اگر می‌خواهید تحلیل کنید که چه تعداد از پست های قبلی شما، توسط مخاطبانتان مشاهده شده و اثربخشی لازم را داشته‌اند، می‌توانید از داده‌هایی که فیسبوک اینسایتس در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده نمایید. البته به یاد داشته باشید که این داده‌ها، تنها تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و اشتراک گذاری‌های مخاطبانتان را شامل می‌شود و کلیک بر روی لینک‌ها را در بر نمی گیرد.

به این آمار توجه کنید… 80 درصد کاربران فیسبوک که محدود سنی آنها بین 18 تا 44 سال است به محض بیدار شدن از خواب، ابتدا تلفن‌های هوشمند خود را چک می کنند. تصور کنید اگر کاربران شما در زمره این افراد باشند، انتشار محتوای جدید در ساعات اولیه روز، بدین معنی است که آنها پست‌های شما را  به احتمال زیاد خواهند دید. این یک نمونه استفاده از آمار برای تعیین زمان مناسب جهت انتشار پست می‌باشد.

براساس آمارها، 86 درصد کاربران اینترنتی که از موبایل برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند، اعلام نموده اند که معمولا به هنگام تماشای تلویزیون از موبایل استفاده می‌کنند. این افراد همچنین، آخر هفته‌ها در مقایسه با ایام کاری هفته، تقریبا دو برابر از موبایل خود برای وصل شدن به شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. البته عجله نکنید، اینکه آنها آخر هفته‌ها بیشتر به شبکه‌های اجتماعی وصل می‌شوند، بدین معنی نیست که آن زمان، بهترین زمان برای انتشار پست باشد چرا که در همان زمان، احتمالا شما مجبورید با صدها نفر از دوستانِ مشتریان خود و یا سایر برندهایی که مشتریانتان دنبال می‌کنند، رقابت نمایید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مناسب‌ترین زمان برای فرستادن پست‌های جدید، زمانی است که اولا مخاطبان و علاقمندان به صفحه شما از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و در عین حال در آن زمان کمترین تعداد پست‌ها از سوی سایر رقبا و یا دوستان آنها برایشان ارسال می‌شود. شما می‌بایست فاصله زمانی را تعیین کنید که این مشخصات را دارند یعنی:

1) اغلب مخاطبانتان در آن زمان آنلاین هستند؛

2) حداقل پست‌ها در آن زمان برای آنها ارائه می‌شود.

یکی از امکاناتی که فیسبوک در اختیار شما قرار می‌دهد، مشخص نمودن نوع ابزاری است که مخاطبین برای اتصال به صفحه شما از آن استفاده می‌کنند. توجه به این اطلاعات، می‌تواند کمک قابل توجهی در تعیین خصوصیات رفتاری آنها و استراتژی مناسب برای بهترین زمان ارسال پست‌های جدید شما ارائه کند. نهایتا اینکه به یاد داشته باشید که زمان همه چیز نیست! تعیین زمان بهینه برای به اشتراک گذاردن پست بر روی فیسبوک به تنهایی مشارکت و علاقمندی کاربران را زیاد نمی کند، در کنار تعیین زمان مناسب، می‌بایست بر روی محتوای خود و کیفیت آن تمرکز کنید.

اگر مایلید می‌توانید نظر خود را در خصوص بهترین زمان به اشتراک گذاشتن پست بر روی فیس بوک با دیگران در پاسخ به این پست درمیان بگذارید!

منبع:

www.3che.ir